Advances in Clinical and Experimental Medicine
2006, vol. 15, nr 1, January-February, p. 157–161
Publication type: review article
Language: Polish
Wybrane psychologiczne aspekty komunikowania się między lekarzem a pacjentem
Some Psychological Aspects of Communication Between a Doctor and a Patient
1 Instytut Psychologii Uniwersytetu Opolskiego
2 Katedra i Klinika Chirurgii Szczękowo−Twarzowej AM we Wrocławiu
Streszczenie
Wpracy przedstawiono wybrane informacje dotyczące psychologicznych aspektów komunikacji między lekarzem a pacjentem w procesie diagnostycznym i terapeutycznym. Autorzy opisują bariery komunikacyjne zakłócające przebieg komunikacji związane z pacjentem i lekarzem oraz praktyczne wskazówki ich eliminowania.
Abstract
Authors give basic information about psychological aspects of communication between a doctor and a patient in diagnostic and during treatment process. The authors describe some communication barriers disturbing a course of communication focused on the patient and the doctor and practical advice on how to eliminate them in everyday practice.
Słowa kluczowe
komunikacja lekarz–pacjent, relacja lekarz–pacjent, umiejętności społeczne
Key words
patient–doctor communication, patient–doctor relationship, social skills
References (20)
- Salmon P: Psychologia w medycynie. GWP, Gdańsk 2002, 16–140.
- Mayerscough PR, Ford M: Jak rozmawiać z pacjentem. GWP, Gdańsk 2001, 13–18.
- De Valck C, Van De Woestijne KP: Communications problems on an oncology ward. Patient Educ Counseling 1996, 29, 131–136.
- Maguire P: Improving communication with cancer patient. Eur J Cancer 1999, 35 (10), 1415–1422.
- Kreps GL, Arora NK, Nelson DE: Consumer/provider communication research: directions for development. Patient Educ Counseling 2003, 50, 3–4.
- Ong LML, De Haes JCJM, Hoos AM, Lammes FB: Doctor–patient communication: a review of the literature. Soc Sci Med 1996, 40 (7), 903–918.
- Beisecker AE, Beisecker TD: Using metaphors to characterize doctor–patient relationship: paternalism versus consumerism. Health Communication 1993, 5(1), 41–58.
- Haug M, Lavin B: Practitioner or patient – who’s in charge? J Health Soc Behav 1981, 22, 212–229.
- Humphrey GB, Littlewood JL, Kamps WA: Physician/patient communication a model considering the interaction of physicians’ therapeutic strategy and patients’ coping style. J Cancer Educ 1992, 7, 147–152.
- Lewicka M: Czy jesteśmy racjonalni? Złudzenia, które pozwalają żyć. Red.: Kofta M, Szustrowa T, PWN, Warszawa 1991, 15–66.
- Dulmen AM: Different perspectives of doctor and patient in communication. Int Congress Series 2002, 1241, 243–248.
- Hall JA, Visser A: Health communication in the century of the patient. Patient Educ Counseling 2000, 41, 115–116.
- Rose JH: Social support and cancer. Adult patients desire for support from family, friend and health professionals. Am J Community Psychol 1990, 18, 439–464.
- Arora NK: Interacting with cancer patients: the significance of physicians’ communication behavior. Soc Sci Med 2003, 57, 791–806.
- Cegala DJ: Patient communication skills training: a review with implications for cancer patient. Patient Educ Counseling 2003, 50, 91–94.
- Street RL: Information−giving in medical consultations: the influence of patients’ communicative styles and personal characteristics. Soc Sci Med 1991, 32, 541–548.
- Maguire P: Barriers to the care of the dying. Br Med J 1985, 291, 1711–1713.
- Dimatteo MR, Hays RD, Prince LM: Relationship of physicians’ nonverbal communication skill to patient satisfaction, appointment noncompliance and physician workload. Health Psychol 1986, 5, 194–581.
- Kubacka−Jasiecka D: Perspektywy promocji zachowań zdrowotnych w zmaganiu się z ciężką chorobą somatyczną. Przegląd Psychologiczny 1999, 42 (4), 57–68.
- Haliley BJ, Willoughby SG, Butler MN, Miller L: Effects of communication style on women’s satisfaction with physician. Psychology, Health and Medicine 1998, 3 (4), 297–313.